احیاء هیات راهبردی پایگاه میراث جهانی بم

توسط

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از پیگیری برای احیاء هیات راهبردی پایگاه میراث جهانی بم با توجه به نیازها و شرایط ویژه آن خبر داد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فرهاد عزیزی در “نشست علمی بم و یک دهه تجارب میراث فرهنگی” که صبح امروز در سالن ارشاد اسلامی شهر بم برگزار شد با ارائه گزارشی از فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بعد از زلزله در بم گفت: با وجود این‌که زلزله، چالش‌های فراوانی را پیش روی دوستداران و متخصصان حوزه‌ی میراث فرهنگی قرار داد، اما برنامه‌های پس از آن و وقوع بحران، فرصت کسب تجربه‌های بزرگی در اختیار گذاشت.

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این‌که تجربه‌ای که در این زمینه کسب شد بسیار ارزشمند بود گفت: دراین ده سال فعالیتهایی به صورت فشرده، متوالی و پراهمیت در سه مقطع کاری انجام شد.

وی ابراز داشت: مقطع نخست شامل ایام پس از زلزله بود که اقدامات چشمگیری صورت گرفت و تشکیل کارگروه نجات‌بخشی ارگ تاریخی بم، ایجاد کارگروه‌های کاری جوان و متخصص برای مستندسازی، آسیب‌شناسی و انجام اقدامات حفاظت اضطراری و ایمن‌سازی کالبد و تثبیت ساختارهای معماری از جمله این اقدامات است.

عزیزی جمع‌آوری تمام اطلاعات و اسناد مربوط به ارگ تاریخی بم و همچنین تولید اسناد پایه برای مطالعه و انجام اقدامات اجرایی و ثبت اثر در فهرست میراث جهانی در معرض خطر را از دیگر اقدامات صورت گرفته برشمرد.

وی افزود: مقطع دوم فعالیت‌ها که توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به طرح‌ریزی و انجام آن نتیجه یافت این گونه بود که همکاران پس از سپری شدن و کاهش بحران به موازات رفع خطر و آواربرداری و انجام مطالعات و آزمایش‌های علمی و تخصص پرداختند که این مطالعات منجر به کسب تجارب و یافته‌های ارزشمندی در مورد استحکام‌بخشی و مقاوم‌سازی بناهای گلی در کشور شد.

عزیزی خاطر نشان کرد: تلاش‌های شبانه‌روزی گروه‌های خارجی همکار در این پروژه قابل توجه بود و جای تقدیر دارد.

وی بیان داشت: مقطع سوم مواجه با ارگ بم شامل اتمام آواربرداری، استحکام‌بخشی و بازسازی‌های علمی بود که علاوه بر کسب تجارب معماری و احیای فضاها، چهره و نمای اصلی ارگ در معرض دید قرار گرفت.

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: مهمترین دستاورد این مشارکت حرفه‌ای حفاظت و رفع خطر کلی از ارگ خشتی بم و خروج آن از فهرست میراث در معرض خطر یونسکو بود که در این راستا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توانست این اثر تاریخی را از لیست آثار در معرض خطر خارج و به ثبت جهانی برساند که از همه مهمتر رضایت افکار عمومی در سطح بین‌المللی و ملی را در پی داشت.

عزیزی افزود: دفتر امور پایگاه‌های جهانی میراث کشور در نظر دارد تا هیات راهبری پایگاه میراث جهانی بم را احیا کند. همچنین ارتقاء جایگاه ارگ بم در نظام گردشگری کشور را پیگیری کند.

افزایش توجه و تغییر مقیاس از حفاظت کالبدی ارگ بم به حفاظتهای فراگیر در منظر فرهنگی آن و همچنین معرفی فرایند حفاظت و مرمت در ارگ بم به عنوان الگویی علمی در مدیریت بحران و حفاظت از آثار تاریخی از دیگر مواردی بود که به گفته عزیز مورد توجه و پیگیری قرار خواهد گرفت.

نظرات