نشست تخصصی تبعات اجتماعی زلزله بم در کرمان برگزار شد

توسط

کرمان- ایرنا- نشست تخصصی تبعات اجتماعی زلزله بم با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، برگزار شد.


به گزارش ایرنا ،معاون وزیر راه و شهرسازی روز شنبه در این نشست با اشاره به اینکه زلزله بم تجربه و درس های زیادی را برای کشور بجای گذاشت، افزود: کشور ما منطقه ای زلزله خیز است که باید با اندیشیدن تمهیدات لازم با زلزله زندگی کنیم.
ˈپیروز حناچیˈ گفت: برای مناطق زلزله خیز سناریوی زلزله تهیه می شود و این سناریو برای بم در بدترین حالت ممکن از نظر نوع گسل، زمان و مکان وقوع بود و به همین دلیل تلفات زیادی را به همراه داشت.
وی زلزله پنجم دیماه سال 82 بم را تجربه ای بزرگ برای کشور دانست و گفت: انجام 150 پرواز از فرودگاه بم آن هم طی 24 ساعت از بزرگترین و مهمترین تجربیات زلزله فاجعه بار بم بود که مجروحان زیادی از این طریق به بیمارستانها انتقال یافتند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: قبل از زلزله میانگین متراژ واحدهای مسکونی در بم 400 متر مربع بود که پس از بازسازی امکان ساخت واحدهایی با این متراژ وجود نداشت.
وی در ادامه به ثبت همزمان بم و منظر فرهنگی آن در فهرست آثار جهانی یونسکو اشاره کرد و افزود: یونسکو نیز خواستار مرمت و بازسازی هرچه سریعتر بم بوده است.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز در این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان زلزله بم گفت: یونسکو در 5 حوزه کاری شامل آموزش، فرهنگ، علوم اجتماعی و انسانی، علوم طبیعی و ارتباطات در سطح جهان فعالیت می کند.
محمدرضا سعید آبادی تصریح کرد: پس از زلزله باید از دیدگاههای مختلف از جمله بحث بازسازی و توسعه اقتصادی به بم توجه شود.
وی گفت: بررسی تبعات اجتماعی زلزله، توجه به بازسازی هویت فرهنگی، مشاهیر، معماری و ارگ تاریخی بم در کنار بازسازی واحدهای مسکونی و تجاری باید مورد توجه ویژه قرار داشته باشد.
سعید آبادی توجه به هویت و آیین ها، میراث فرهنگی و آثار معنوی بم را از جمله ضروریات موجود برشمرد که باید مورد بررسی و توجه خاص قرار گیرند.
وی با اشاره به عزم جدی یونسکو برای استفاه از تجربیات زلزله بم در سراسر، گفت: برای پیشگیری و مقابله با بلایای طبیعی باید بین حوادث در سراسر جهان یک پیوند ایجاد شود.

نظرات