معاون میراث فرهنگی کشور: 50 اثر در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارد

توسط

بم-ایرنا- معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: در سطح کشور 16 اثر ملموس و 10 اثر غیر ملموس ثبت جهانی شده و 50 اثر هم در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارند که هر سال به تعداد آنها افزوده می شود.

محمد حسن طالبیان روز یکشنبه در حاشیه بازدید مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) از روند مرمت ارگ تاریخی بم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیش از یک میلیون بافت تاریخی و خانه تاریخی و بیش از 200 هزار سایت تاریخی در کشور وجود دارد که هر ساله پرونده یک اثر از ایران برای ثبت جهانی آماده می شود که امسال پرونده شهر سوخته برای ثبت ارسال شده است.
وی در ادامه بیان کرد: امروز به اتفاق مدیرکل یونسکو از ارگ تاریخی بم بازید کردیم که در این مدت 10 سال بعد از زلزله فعالیت های بسیار خوبی انجام شده و همکاری نزدیکی هم بین یونسکو و سازمان میراث فرهنگی بوده است.
طالبیان خاطرنشان کرد: ارگ قدیم به عنوان طرح الگویی برای سایت های خشتی در جهان است که مدل های مقاوم سازی خشت و نوع تحقیقات رشته ای که در این ارگ انجام شده الگو است.
طالبیان ادامه داد: طرح مرمت ارگ تاریخی بم به عنوان دانشگاهی است که آموزش های خوبی برای جهانیان داشته زیرا بسیاری از مقاوم سازی ها در سایت های کشور با استفاده از تجربیات بم صورت می گیرد.
وی ضمن تقدیر از تلاش استادکاران مشغول در ارگ تاریخی بم گفت: تلاش این افراد است که امروز شکل آبرومندی به ارگ تاریخی بم داده است.
طالبیان خاطرنشان کرد: امروز کل منظر فرهنگی ثبت جهانی شده است و سعی می کنیم که اشکالات موجود سد راه را برطرف کنیم.
وی تصریح کرد: ارگ تاریخی بم یک بنای منحصر بفردی است که در کویر بنا شده لذا تمام کمک های مادی و معنوی داخل کشور را برای مرمت این بنای تاریخی بسیج می کنیم.
وی با بیان این مطلب که برنامه مدیریتی ارگ تاریخی بم تا سال 2017 تدوین شده است، گفت: امید است تا این زمان به نتایج مطلوبی دست یابیم.
طالبیان ادامه داد: در برنامه های مدیریتی تدوین شده کاری که بر عهده مجموعه گذاشته شده است تا سال 2017 تعریف شده و مشارکت مردم و مسوولان محلی بویژه پایگاه میراث فرهنگی بم در تحقق این برنامه ها موثر است.
وی گفت: ادامه مرمت، حفاظت و تا حدودی بازسازی در دستور کار قرار دارد که مرمت بر اساس استاندارد ها انجام می شود و امید است توسعه کیفی را در منطقه شاهد باشیم.
طالبیان افزود: منابع کشور محدود است و در بحث مالی در وضعیت خوبی نیستم
و سایت های تاریخی زیادی وجود دارد که نیازمند اعتبار هستند.
به گزارش ایرنا، مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) و معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر یک روز به بم از روند بازسازی و مرمت ارگ تاریخی بم بازدید کردند.
تاریخ خبر: 1393/2/7
 

نظرات