عملیات نجات بخشی چهار اثر تاریخی در بم پایان یافت

توسط

بم – ایرنا – مدیر پایگاه جهانی بم گفت: در راستای ادامه مرمت بناهای تاریخی بم و در چارچوب طرح جامع مدیریتی منظر فرهنگی بم نجات بخشی عملیات چهار اثر تاریخی این شهرستان به پایان رسید.

افشین ابراهیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات نجات بخشی در آثار تاریخی قلعه دختر، کوشک رحیم آباد، حوض گازرشو و یخدان ارگ که در زلزله سال 1382 آسیب دیده بودند، انجام شد.
وی با اشاره به اینکه مرمت و اقدامات حفاظتی آثار خارج از ارگ از دوسال قبل شروع شده است، تصیرح کرد: مرمت خانه عامریها، مجموعه وکیل، حناسایی و مقبره خواجه آفاق ادامه دارد.
ابراهیمی تصریح کرد: اعبتارات سال 92 در حال هزینه شدن است و برای امسال نیز پس از نشست پایگاههای جهانی، برنامه های سال 93 و میزان اعتبارات جدید مشخص خواهد شد.
وی افزود: پس از تکمیل مرمت، برای این بناها کاربری تعریف می شود و توسط میراث فرهنگی مورد استفاده قرار می گیرد.
ابراهیمی بیان کرد: با توجه به ظرافت کار مرمت بناهای تاریخی نمی توان میزان پیشرفت و زمان پایان کار را مشخص کرد و آنچه مشخص است ادامه روند مرمت بناها در چارچوب طرح جامع مدیریت منظر فرهنگی بم صورت می گیرد.
مدیر پایگاه جهانی بم تصریح کرد: حدود 10 نقطه ارگ بم کارگاههای مرمت فعال هستند که این نقاط شامل اصطبل، حاکم نشین، خانه یهودیها، خانه سیستانیها و پنج نقطه از حصار غربی می باشند که کار مرمت حصار شرقی و جنوبی نیز به پایان رسیده و مرمت حصار شمالی نیز امسال در دستور کار قرار می گیرد.
ابراهیمی با اشاره به اینکه همه اقدامات مربوط به آثار تاریخی در چارچوب طرح جامع مدیریت منظر فرهنگی بم انجام می شود، گفت: تدوین طرح جامع مدیریت منظر فرهنگی بم توسط یونسکو در سال 86 مطرح شد و این طرح از سال 88 لازم الاجر شد که تا سال 2017 میلادی ادامه دارد و امیدواریم تا این زمان، بخشهای زیادی از ارگ مرمت و بازسازی شوند.
وی تاکید کرد: پایان مرمت بناها به معنای رها کردن آنها نیست و بناهای تاریخی تا زمانیکه وجود دارند نیازمند اقدامات حفاظتی و نگهداری هستند.
شهرستان بم با بیش از 64 اثر تاریخی ثبت شده در فاصله 190 کیلومتری شرق کرمان واقع شده است.
تاریخ خبر: 1393/2/17

نظرات