برداشت سنتی خرما هزینه تولید را افزایش می دهد

توسط

بم – ایرنا – سرپرست فرمانداری ریگان گفت: نخلداران شرق استان کرمان به صورت سنتی مراحل برداشت خرما را انجام می دهند که این روش هزینه های تولید را افزایش و درآمد را کاهش می دهد.

79
منصور حسین پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نزدیک شدن به فصل برداشت خرما افزود: برداشت خرما در این منطقه به صورت سنتی انجام می شود که با مکانیزه شدن این روند بر کیفیت خرمای تولیدی افزوده خواهد شد.
وی تاکید کرد: به دلیل ارتفاع زیاد نخل ها 20 تا 30 درصد محصول خرما از بین می رود و موجب متضرر شدن کشاورزان می شود.
وی گفت: در این راستا مدیریت جهاد کشاورزی با در اختیار قرار دادن تسهیلات یارانه ای به کشاورزان برای خرید تجهیزات در قالب شرکت های مکانیزه سعی در مکانیزاسیون کشاورزی جنوب کرمان دارد.
سرپرست فرمانداری ریگان افزود: برای اولین بار به صورت آزمایشی دو دستگاه ماشین بالابر نخیلات در این شهرستان در قالب یک شرکت هرس درختان را انجام می دهد که مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است.
وی گفت: سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی از این تسهیلات استفاده و ماشین آلات بالابر را خریداری کنند.
حسین پور ادامه داد: شهرستان ریگان به دلیل بافت شنی که دارد آب زیادی هنگام آبیاری کشاورزی به هدر می رود و اجرای آبیاری نوین می تواند از این هدر رفت آب جلوگیری کند.
وی خاطرنشان کرد: با اجرای لوله گذاری برای انتقال آب از موتور پمپ ها به مزارع و حذف کانال های آبرسانی سنتی تا حد زیادی از هدر رفت آب جلوگیری می شود.
وی گفت: تاکنون 400 کیلومتر لوله گذاری در مزارع انجام و از هدر رفت 40 درصدی آب جلوگیری شده است.
بیش از 35 هزار تن خرما سالانه در شهرستان ریگان تولید می شود که به دلیل استفاده از روش های سنتی 20 تا 30 درصد محصول از بین می رود.
تاریخ خبر: 93/4/29

نظرات