خسارت 60 میلیارد تومانی به نخلداران ریگان

توسط

عدم ساماندهی صادرات خرمای استان کرمان به بازار مصرف در حالی اعتبار این محصول کشاورزی کرمان را زیر سوال برده که پدیده خشکیدگی خوشه‌های خرما و حضور دلالان نیز خسارات جبران‌ناپذیری را به نخلداران کرمانی وارد کرده و این درحالی است که صبحت‌های برخی از مسئولان نیز از صادرات محصول خرمای کرمان با برند فرانسوی در بازارهای بین‌المللی حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، فصل برداشت خرما رفته رفته رو به پایان است اما پس از گذشت روزهای برداشت خرما که اکثرا به صورت سنتی توسط کشاورزان انجام می‌شود برای بسیاری از کشاورزان شرق استان کرمان چیزی جز آه سرد روزهای کار و تلاش در تابستان سوزان چیزی به جا نمانده است.

طبق آخرین برآوردهای صورت گرفته پس از پایان برداشت محصول خرما، پدیده خشکیدگی خوشه‌های خرما در بم، ریگان و فهرج میلیاردها تومان خسارت به جای گذاشته است، سرپرست فرمانداری ریگان در گفتگو با مهر ضمن تائید این خبر گفت: تنها در ریگان تاکنون بیش از 600 میلیارد ریال خسارت به کشاورزان وارد شده است.

منصور حسین‌پور افزود: سال گذشته در چنین ایامی 35 هزار تن خرما برداشت شده بود و کار برداشت همچنان ادامه داشت اما در سال جاری میزان برداشت محصول تا کنون تنها 15 هزار تن بوده است.

وقتی که محصولی برای برداشت وجود ندارد

وی افزود: عملا به دلیل خشک شدن محصول اکثر شهرستانها به دلیل گرم شدن ناگهانی هوا فصل برداشت نیز کوتاه تر شده است زیرا محصولی برای برداشت وجود ندارد.

حسین‌پور ادامه داد: خسارتها در سطح شهرستان ریگان گسترده است و گزارش‌هایی از بروز خسارت در سایر شهرستان‌های همجوار از جمله بم، و فهرج نیز دریافت شده که نشان از اوج گرفتن این پدیده در سال جاری دارد.

وی تصریح کرد: اقتصاد خانوارهای شرق کرمان تک محصولی و برپایه تولید خرما است، اقتصاد تک محصولی در کنار قابلیت‌هایی که می‌تواند داشته باشد اما در صورت بروز خسارت‌های این چنینی در طول یک سال وضعیت اقتصادی مردم را به شدت ضعیف می کند.

60 درصد محصول کشاورزان خوراک دام شد

وی بروز طوفان شن و گرم شدن هوا را از دلایل عمده بروز پدیده خشکیدگی خوشه‌های خرما دانست و گفت: دقیقا چند روز به برداشت محصول ده‌ها تن محصول بر روی درختان خشکید و غذای دامهای کشاورزان شد.

وی میزان بروز خسارات را از پدیده خشکیدگی خوشه ها، تارتن و زنجره خرما بسیار سنگین دانست و گفت: 60 درصد محصول ریگان از بین رفته است.

مدیر مدیر جهاد کشاورزی ریگان نیز به خبرنگار مهر گفت: میزان خسارات بسیار سنگین است و بین 30 تا 90 درصد از نخلستان‌ها در سطوح مختلف دچار خسارت شده‌اند اما برخی از نخلستانها به کلی شاهد خشک شدن محصول بوده اند.

موسی جلالی گفت: از کشاورزان به صورت جدی می‌خواهیم که محصولات خود را بیمه کنند زیرا در سال‌های اخیر میزان تنش‌های اقلیمی بالا رفته و امکان بروز خسارات وجود دارد و حداقل بخشی از خسارت‌ها جبران می‌شود.

وی خسارات سال قبل را کمتر از سال جاری دانست و گفت: کشاورزان امیدوار بودند در سال جاری نیز پدیده خشکیدگی خرما کاهش یابد و به همین دلیل بخشی از آنها نخلستانها را بیمه نکرده اند و هم اکنون به حمایت مسئولان نیاز دارند.

بیمه تنها 10 درصد خسارتها را جبران می کند

وی گفت: از سوی دیگر پرداخت سهم کم از خسارات‌ها توسط بیمه و یا پرداخت نشدن همین میزان موجب شده کشاورزان هم رغبتی به بیمه نداشته باشند.

وی ادامه داد: هم اکنون شاهد فاجعه اقتصادی در نخلستانهای و کشاورزی ریگان هستیم.

همچنان نماینده شرق استان کرمان در خانه ملت نیز به خبرنگار مهر گفت: خسارات وارد شده به مردم شرق کرمان به دلیل خشک شدن محصول بسیار بالا است و سعی می‌کنیم از طریق رایزنی با مسئولان در سطوح استانی و ملی مشکل را به مسئولان منتقل کنیم.

با وزیر جهادکشاورزی مکاتبه شده است

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی با انتقاد از عدم تدبیر راهکاری برای حل این پدیده در نخلستان‌های شرقی کرمان گفت: از سویی دلال بازی در زمان فروش محصول به خصوص در ماه رمضان دیده می‌شود و از سوی دیگر کشاورزان برای مقابله با این پدیده دست تنها مانده‌اند و راهکار عملی برای گریز از این خسارت‌ها وجود ندارد.

وی تصریح کرد: خسارت‌های اولیه بسیار سنگین است و برخی باغها تا 90 درصد دچار خسارات شده‌اند و عملا صاحبان این نخلستانها هیچ درآمدی نداشته‌اند.

وی ادامه داد: با وزارت جهاد کشاورزی و مشخصا با وزیر مکاتباتی صورت گرفته است و اطلاع رسانی لازم انجام شده و منتظر تدبیر مسئولان هستیم.

دست‌های کشاورزان خالی مانده‌است

حجت الاسلام غضنفرآبادی  ادامه داد: گزارش‌ها از افزایش خسارت‌ها در شهرستان‌های مختلف شرقی کرمان حکایت دارد.

وی خرما را دومین محصول کشاورزی صادراتی استان کرمان دانست و افزود: باید ساماندهی در تولید، برداشت و فروش محصول به بازار انجام شود.

وی ادامه داد: دلال بازی، عدم وجود برند مشخص برای محصول و صادرات محصول به کشورهای ثالث بدون نامی از محصول خرمای استان کرمان از جمله مشکلات کشاورزان است.

 

نظرات