قطع 10 روزه آب سد نساء/ برداشت غیرمجاز آب آبرسانی به 21 روستای بم را به مخاطره انداخته است

توسط

بم – خبرگزاری مهر: فرماندار بم از قطع 10 روزه آب سد نساء خبر داد و گفت: این امر براساس تفاهم نامه صورت گرفته با کشاورزان و به منظور دپوی آب در پشت سد صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود ذوالفقاری بعدازظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به تخصیص 47 میلیون مترمکعب آب از سد نسا بم به بخش کشاورزی برای اینکه بتوانیم جریان آب دائمی در کانال داشته باشیم باید هزار و 490 لیتر در ثانیه آب از سد رها شود.

وی ادامه داد: متاسفانه با رهاسازی این مقدار آب پس طی مسافت؛ شاهد افت در مسیر هستیم و در کنار آن شاهد برداشت بدون مجوز آب توسط روستاهای بین سدی هستیم که این دو عامل باعث می شود که نهایتا 800 لیتر آب به سد انحرافی برسد.

فرماندار بم یادآور شد: با این مقدار آب باید آبرسانی به 21 روستا که حق آب دارند تحت شربی که از طریق شبکه صورت می گیرد انجام شود.

ذوالفقاری ادامه داد: متاسفانه با توجه به مقدار آب باقی مانده آبرسانی به حدود 50 درصد از این روستاها امکان دارد.

وی به تفاهم صورت گرفته بین مسئولین سد نساء و نمایندگان کشاورزان این منطقه اشاره و تصریح کرد: براساس این تفاهم مقرر شد که مقدار آب بیشتری حتی بیشتر از هزار و 490 لیتر را آزاد کنیم که در سد انحرافی حداقل هزار و 300 لیتر آب داشته باشیم تا بتوانیم خدمت رسانی بیشتری داشته باشیم.

قطع 10 روزه آب سد نساء

فرماندار بم اذعان داشت: براساس این تفاهم صورت گرفته مقرر شده 10 روز دپوی آب را پشت سد داشته و ذخیره سازی کنیم.

وی گفت: متاسفانه به دلیل استفاده غلط و قانع نبودن کشاورزان در سال آبی گذشته به جای 47 میلیون متر مکعب؛ 65 میلیون متر مکعب آب را رها سازی کردیم که این میزان 18 میلیلون متر مکعب بیشتر از میزان تعریف شده است.

ذوالفقاری ادامه داد: طبق قرارداد گفته شده با کشاورزان، آب به مدت 10 روز به منظور ذخیره سازی آب در پشت سد قطع می شود.

فرماندار بم گفت: چنانچه کشاورزان بخواهند می توانند به روال قبل بازگردند اما این امر تبعات منفی را برای منطقه به همراه دارد به گونه ای که باید هزار و 490 لیترآب را آزاد کنیم که از این میزان آب تنها 800 لیتر آب باقی می ماند و برای آبرسانی به بسیاری از روستاها دچار مشکل خواهیم شد.

منافع روستاییان در گرو عمل به تفاهم نامه

ذوالفقاری تصریح کرد: تصمیم عقلانه عمل به قرارداد منعقد شده با اداره آب است و به طور قطع بازگشت به شرایط قبلی به ضرر روستائیان خواهد بود چرا که آبی که باقی می ماند برای آبرسانی به 21 روستا کافی نیست.

وی افت آب در طول مسیر را زیاد ندانست و اذعان داشت: بیشترین تاثیر منفی در اثر برداشت های بی رویه است که باعث بروز مشکلات شده است.

فرماندار بم یادآور شد: با تفاهمی که بین دادگستری، دادستان، فرمانداری بم و منابع طبیعی صورت گرفته مشکل استفاده نابجا از آب در منطقه حل می شود.

ذوالفقاری یادآور شد: با افرادی که به صورت غیرقانونی اقدام به برداشت آب می کنند مطابق قوانین و ضوابط برخورد صورت می گیرد.

نظرات