جغرافیایی

بم مهمترین شهر در استان کرمان در جنوب شرقی ایران است. این شهر دومین شهر به لحاظ وسعت بعد از کلانشهر کرمان در استان است. شهر بم تنها شهر ایران ثبت شده در میراث جهانی است.
بم شهری است زیبا و دلکش با بوستان های گسترده ، در قسمت جنوب شرقی ایران قرار گرفته و یکی از شهرهای مهم و با ارزش استان کرمان محسوب شده که فاصله ای در حدود ۱۹۰ کیلومتری با کرمان داشته و مرکز شهرستانی است به همین نام که قسمت شرقی استان را بخود اختصاص داده است.
حدود:
از شمال و مغرب به شهرستان کرمان
از جنوب به جیرفت و کهنوج
از مشرق به استان سیستان و بلوچستان
وسعت و تقسیمات سیاسی:
مساحت این شهرستان ۱۷۷۵۵ کیلومتر مربع است که ۱۰% وسعت استان پهناور کرمان را به خود اختصاص داده و شهرهای آن عبارتند از:
بم – بروات – رستم آباد – ریگان – فهرج  و شهرک ارگ جدید
بخشهای ان عبارتند از چهار بخش:
بخش مرکزی، نرماشیر، ریگان، فهرج
این شهرستان دارای ۱۳ دهستان به قرار زیر می باشد::
دهبکردی، خواجه عسکر، رود اب شرقی، رود آب غربی، پشترود، کرک و نارتیچ ، فهرج ، برج اکرم ، عزیز آباد ، ریگان ، چاهد گال، گنبکی و گاوکان
شهرستان بم دارای ۷۳۰ روستا می باشد.
فاصله بم با بعضی از شهرها و استانهای همجوار:
تا تهران ۱۲۶۴ کلیومتر
تا کرمان ۱۹۰ کلیومتر
تا جیرفت ۱۲۰ کلیومتر
تا ایرانشهر ۳۳۰ کلیومتر
تا چاه بهار ۶۵۰ کلیومتر
تا زاهدان ۳۲۵ کلیومتر
تا بندرعباس ۴۴۰ کلیومتر
فرودگاه این شهر در فاصله ۹ کلیومتری شرقی شهر بم و در شمال شرقی شهر بروات قرار دارد، که ترمینال بسیار زیبا و دیدنی آن با مساحت ۳۲۰۰ متر مربع در سال ۱۳۷۴ مورد بهره برداری قرار گرفت.
ایستگاه راه آهن سراسری این شهر در جنوب واقع گردیده و فاصله آن تا مرکز شهر ۵ کلیومتر می باشد.
بم در بخش مرکزی شهرستان بم قرار دارد. این شهر در ۵۸ درجه و ۲۱ دقیقه درازای خاوری و ۲۹ درجه و ۶ دقیقه پهنای شمالی و در ارتفاع ۱۰۷۰ متری از سطح دریا قرار دارد.
شهر بم در مسیر راه ارتباطی شرق به غرب قرار گرفته ، بطوریکه پیوند دهنده نواحی شرقی ایران به نواحی مرکزی و غربی آن می باشد، لذا شهر بم در مسیر راه ارتباطی مناسب و ویژه ای واقع گردیده و از زمانهای کهن تا به امروز این ویژگی را با اندک تغییراتی حفظ کرده است.
اقلیم و آب و هوا
آب و هوای بم گرم و خشک است اما به علت مجاورت با کویر آب و هوای متغیری دارد، به طوری‌که گاهی اوقات در تابستان‌ها گرم‌ترین و در زمستان‌ها بسیار سرد می باشد. میزان بارندگی سالانه بطور متوسط ۶۸ میلی‌متر است.
یکی از جاذبه های بی نظیر بم بخش خوش آب و هوا وتوریستی گردشگری دهبکری است.دهبکری زیباترین منطقه  سرسبز و چشم نواز است که در شهرستان کویری بم خود نمایی میکند و به همین دلیل نزد مردم بم بسیار محبوبیت دارد.علاوه بر مردم بم در همه ی فصول سال دهبکری پذیرای مسافران بیشماری است.دهبکری دارای ارتفاعات بکر و دست نخورده ی بسیاری است به طوری که همه ساله گروه های کوه نوردی و گردشگری بسیاری در استان کرمان به ارتفاعات دهبکری قدم می گذارند.از جمله این ارتفاعات می توان به کوه شیر و منطقه  زیبای مرغک اشاره کرد.

یکی دیگر از جاذبه های زیبا و دست نخورده ی بم منطقه ی مرغک از توابع دهبکری است که همه ی این مناطق دارای جنگل های پسته وحشی-بادام وحشی و سرسبزی بسیاری است.در مرغک نیز در گذشته موسیقی سنتی ایرانی اصیلی رواج داشته.از منطقه ی دهبکری از گذشت های دور در نوشته های نویسندگان و ادیبان به عنوان بهشت میان دو جهنم(دو شهر گرم بم و جیرفت)یاد شده است و همه در وصف سر سبزی آن سخن رانده اند.
یکی از مسائل گردشگری و مدرن مورد بحث درباره ی دهبکری ساختن تله کابین در دهبکری است که البته این طرح همواره با بی توجهی مسئولین همراه بوده.
یکی دیگر از جاذبه های بینظیر بم روستای خوش آب و هوا و روستای توریستی و گردشگری دریجان میباشد روستای دریجان روستایی کوهستانی و در ۳۰ کیلومتری  شهرستان کویری بم قرار دارد و در طول سال پذیرای مسافران زیادی میباشد و و روستای دریجان دارای عشایر که اقتصادشان بر پایه دامپروری گوسفند میباشد که در فصل قشلاق به دشتهای زیبای دریجان سفر نموده و در فصل ییلاق به مناطق کوهستانی و سردسیر  سنگ سیاه ، گورویه ، طاغوک کوچ می نمایند مناطق ییلاقی روستای دریجان دارای ارتفاعات بکر و دست نخورده ای همانند کوه شیر – کوه شاه مردان  میباشد .
کوه شیر به دلیل شکار بی رویه توسط شکارچیان غیر مجاز به منطقه شکار ممنوع تبدیل گردیده است و کوههای روستای دریجان پوشیده شده از درختان بادام کو هی – پسته های وحشی – انجیر دلمو – درختان بنه – درختان کثور و زارج .
محصولات عمده کشاورزی این شهرستان عبارتند از:
خرما – مرکبات (پرتقال، لیمو، نارنگی، کریپ فروت) – حنا – وسمه (نیل) – گندم – جو – انواع حبوبات و جالیز – سیب زمینی – چغندر قند – پسته و . . . که در نواحی گرمسیری و سردسیری این شهرستان بدست می آیند. تولید خرمای این شهرستان حدود یکصدو بیست هزار تن بوده و مقام اول استان را دارد

One comment

نظرات