رییس سازمان میراث فرهنگی: باید ساز و کار جدید برای منابع تعریف شود

توسط

بم- ایرنا – معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: منابع ما محدود است و اگر نگاه به منابع دولتی باشد روند کار تغییر نخواهد کرد لذا برای این موضوع باید ساز و کار جدیدی را تعریف کنیم.

ˈمسعود سلطانی فرˈ روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از ارگ تاریخی بم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: باید از اماکن تاریخی استفاده بهینه کرد که زمینه ساز آن ورود بخش خصوصی است.
وی خاطرنشان کرد: در قالب برنامه های 10 تا 15 ساله امید است بتوانیم از بخش خصوصی بهتر استفاده و در قالب ضوابط داخلی میراث فرهنگی، زمینه را برای ورود بخش خصوصی فراهم کنیم.
وی با اشاره به این که 200 هزار سایت تاریخی و یک میلیون بنای تاریخی در کشور وجود دارد، گفت: از این تعداد سایت و بنای تاریخی فقط 32 هزار مورد ثبت شده که بیانگر محدود بودن منابع مالی است.
معاون رییس جمهوری بیان کرد: با پیگیری های انجام شده و مشکلات اعتباری که امسال داشتیم امید است وضعیت سازمان در بحث اعتبارات سال آینده بهتر شود.
وی درباره بازدید از ارگ تاریخی بم گفت: در این بازدید از نزدیک با زوایای مختلف کار بازسازی و مرمت ارگ آشنا شدیم و سال آینده نگاه ویژه ای به این بنا خواهیم داشت.
سلطانی فر با بیان این که مرمت، بازسازی، احیا و نگهداری ارگ تاریخی بم یک طرح دایمی و بزرگی است، افزود: ارگ تاریخی بم یکی از آثار مهم تاریخی و میراثی در کشور محسوب می شود.
وی اظهار کرد: در خصوص محدودیت های ایجاد شده در زمینه ثبت منظر فرهنگی بم مشکلاتی برای مردم و مسوولان ایجاد شده که ما به مردم حق می دهیم اما آثار تاریخی هم ضوابط خود را دارند و هدف ما قفل کردن کارهای جاری در شهر نیست.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به پرداخت حقوق معوقه کارگران ارگ بم و راه اندازی موزه در این شهر قول مساعد داد.
وی تاکید کرد: ظرفیت گردشگری استان کرمان بسیار بیشتر از این است و کرمان جزء استان های رده اول کشور در زمینه برخورداری از اماکن و جاذبه های تاریخی است.
سلطانی فر با اشاره به نزدیک شدن به تعطیلات نوروز گفت: برنامه های گردشگری هم برای این ایام داریم و عمده کار ما نظارت بر دستگاه هایی است که به گردشگران خدمات ارایه می دهند.
فرماندار بم هم در حاشیه این بازدید گفت: بحث موزه، مصوبه کارگروه میراث فرهنگی استان کرمان است.
حسین زین الصالحین افزود: طبق این مصوبه مقرر شد مکان از سوی شهرستان تامین شود و میراث فرهنگی هم اقدام به تجهیز آن کند.
معاون رییس جمهوری برای شرکت در گردهمایی ملی راهنمایان گردشگری ایران و بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری کرمان به این استان سفر کرده است.
1392/12/1

نظرات