باغشهرهای بم و رامسر در معرض نابودی

توسط
به اعتقاد کارشناسان میراث فرهنگی، شهرسازی‌ نوین و ساخت و ساز‌های گسترده، شهرهایی را که از معماری باغ‌شهر برخوردار هستند بشدت در معرض آسیب قرار داده است. به عنوان نمونه الگوی معماری شهرهای بم، رامسر و میبد که به عنوان باغ شهر مطرح است، چند سالی است به‌دلیل ارزش افزوده زمین‌ و ساخت و سازهای انبوه در حال نابودی است.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، مهدی مجابی یکی از کارشناسان ارشد سازمان میراث فرهنگی معتقد است توسعه خطی واحدهای تجاری در این‌ شهرها بخصوص بم ـ که بزرگ‌ترین باغ‌شهر ایران به شمار می‌رود ـ باید هر چه سریع‌تر متوقف شود.

وی با انتقاد به این که شهرسازی شهرهایی چون بم، رامسر و میبد از حالت سنتی خارج شده است و در طرح‌های تفضیلی جدید کوچک‌ترین توجهی به الگوی معماری آنها نمی‌شود، افزود: همان‌طور که برخی شهرهای ایران در بیابان ایجاد شده‌اند، برخی شهرها ازجمله بم، رامسر و میبد در باغ شکل‌ گرفته‌اند.

به اعتقاد مجابی، در باغ‌ شهرها هدف اصلی ایجاد یک باغ بوده است و این شهرها در طول سالیان متمادی خود را در باغ‌های میوه و خرما وفق داده و پیوستگی‌شان را حفظ کرده‌اند؛ اما هم‌اکنون در بم، رامسر و میبد نوع جدیدی از شهرسازی‌ به وجود آمده که با ذات و ماهیت باغ‌شهرها کاملا تناقض دارد.این کارشناس ارشد میراث فرهنگی معتقد است: باغ‌شهرها به دلیل ارزش افزوده زمین تخریب می‌شوند و فضاهای تجاری جای‌ آنها را می‌گیرد بدون آن که مردم و مسئولان شهری متوجه باشند معماری شهرهای آنها از معماری سنتی فاصله می‌گیرد.

مجابی افزود: ساخت و سازهای شهری چون بم به قدری نابسامان و غیراصولی است که وقتی در بم حرکت می‌کنیم تصور می‌کنیم در محله‌های تهران قدم می‌زنیم. رامسر هم نمونه دیگری از این شهرهاست که ساخت و سازها و بدنه‌سازی‌های غیراصولی خیابان‌ها جایی برای منظر طبیعی این شهر باقی نگذاشته‌ است.وی با اشاره به این که بدنه‌سازی‌های نفوذناپذیر اطراف خیابان‌ها ارزش‌ باغ‌شهرها را تهدید می‌کند، تاکید کرد: پیش از این پشت بدنه‌سازی‌های نفوذپذیر خیابان‌ها باغ و بافت باارزش شهری بوده است، اما اکنون توسعه خطی واحدهای تجاری سبب شده مجتمع‌ها و پاساژها مانع دید منظره‌های طبیعی شهر شوند. این توسعه خطی که هم‌اکنون یکی از تهدیدات جدی ارزش‌های باغ‌شهرها محسوب می‌شود، هر چه سریع‌تر باید متوقف شود.
از منظر فرهنگی شهر بم اولین و تنها باغشهرایرانی  ثبت شده  در سازمان جهانی یونسکو میباشد
جام جم-1392/12/8

نظرات