بارندگی های اخیر 100 بند خاکی بم را از آب لبریز کرد

توسط

بم-ایرنا- مسوول اداره منابع طبیعی بم گفت: بارندگی های چند روز گذشته بیش از 100 بند سنگی ملاتی و خاکی در حوزه این شهرستان را لبریز کرد، بطوری که کشاورزان موتور پمپ های کشاورزی را خاموش کردند.

عباس حمیدی مقدمˈ روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح های آبخیزداری در حوزه های دشت دهبکری، دشت مرغک، دریجان و آدوری علاوه بر اینکه مسیر سیلابها را بخوبی کنترل کرده اند، باعث تغذیه مناسب سفره های زیرزمینی نیز شده اند.
وی سطح آبریز شرق استان را بیش از دو میلیون و 200 هزار هکتار بیان کرد و آن را زیر حوزه ای از کویر بزرگ لوت دانست.
حمیدی مقدم ادامه داد: حوزه های آبریز مناطق کوهستانی نیز یک میلیون و 300 هزار هکتار هستند که از این مجموع سالانه 396 میلیون مترمکعب هرز آب تولیدی از طریق رودخانه های ریگان، بم، نسا و دشتوک به چاله زنگی احمد سرازیر می شود.
وی آبیاری آسان و راحت باغ ها و مزارع را از آثار مهم و مثبت این سیلاب ها بیان کرد و گفت: با آبگیری رودخانه فصلی بم و تغذیه سفره های زیر زمینی بیش از 40 موتورپمپ کشاورزی حاشیه رودخانه، توسط کشاورزان خاموش شده و از آب رودخانه ها و سیستم های پخش سیلاب برای آبیاری استفاده می شود.
مسوول منابع طبیعی بم، این شهرستان و رفسنجان را از جمله مناطق مستعد اجرای سیستم های هدایت و پخش سیلاب بیان کرد و خواستار تخصیص اعتبارات برای توسعه و اجرای طرح های آبخیزداری جدید در منطقه شد.
وی رودخانه اسفیکان را یکی از رودخانه های فصلی بم برشمرد که حجم زیادی از سیلابها را درون خود جای می دهد و بر ساماندهی آن تاکید کرد.
حمیدی مقدم گفت: برهم گسیختگی و پایین رفتن بستر رودخانه بواسطه برداشت بی رویه مصالح و یا تخلیه نخاله های ساختمانی باعث شده تا کشاورزان نتوانند از همه آب موجود در این رودخانه استفاده کنند و تنها 30 درصد آن مورد بهره برداری کشاورزان قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: در صورت ساماندهی، رودخانه می تواند آب مورد نیاز چهار ماه کشاورزان حاشیه رودخانه را تامین کند.
تاریخ خبر: 1393/1/19

نظرات