داشت و برداشت خرما در شرق استان کرمان مکانیزه شد

توسط

بم – ایرنا – رییس اداره فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، گفت: نخستین بار در این استان، نخلداران شرق کرمان از این پس با استفاده از مکانیزاسیون مراحل داشت و برداشت خرما را انجام می دهند.

حسن لهساییˈ روز چهارشنبه در حاشیه سفر به ریگان و بازدید از اجرای مکانیزاسیون اصلاح باغات و گرده افشانی آنها توسط دستگاه های مکانیزه، افزود: با پیگیری های صورت گرفته، دستگاه مکانیزاسیون داشت و برداشت خرما خریداری شده و در باغات شرق کرمان مشغول فعالیت است.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه خرما یکی از محصولات راهبردی کشور است و برای به دست آوردن خرمای مرغوب، کشاورزان باید 11 بار عملیات به دست آوردن خرما را انجام دهند، با استقرار این دستگاه در باغات کار کشاورزان آسان می شود.
مدیر مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان، گفت: با توجه به اینکه مرحله گرده افشانی و حرص درختان از کارهای سخت نخیلات است، با استقرار این دستگاه کار کشاورزان تسهیل می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ریگان هم گفت: یکی از مشکلات نخلداران شرق استان کرمان مراحل برداشت خرما است که بطور کامل سنتی اجرا می شود.
ˈموسی جلالیˈ افزود: نخستین بار توسط مدیریت مکانیزاسیون استان و بخش خصوصی ماشین آلات کشاورزی به باغات نخیلات ریگان وارد و در این زمینه کلاس های آموزشی نیز برگزار شد که با استقبال کشاورزان همراه بود.
وی تاکید کرد: این ماشین می تواند عملیات حرص درختان گرده افشانی و برداشت خرما را انجام دهد که موجب کاهش هزینه ها و افزایش تولید محصول خرما می شود.
مدیر جهاد کشاورزی ریگان، گفت: با در اختیار قرار دادن تسهیلات به کشاورزان ریگانی این دستگاه های مکانیزه خریداری و کشاورزان از این پس می توانند به صورت مکانیزه محصول خرما را تولید کنند.
بیش از 60 هزار هکتار نخیلات در شرق استان کرمان وجود دارد که سالیانه بیش از 200 هزار تن خرما در این منطقه تولید می شود.
شرق استان کرمان شامل شهرستان های بم، ریگان، فهرج و نرماشیر است و خرمای مضافتی این منطقه شهرت جهانی دارد.
هفت شهرستان جنوبی کرمان سازمان جهاد کشاورزی مستقل دارند.
تاریخ خبر:ˈ1393/1/27

نظرات