فرصت های سرمایه گذاری در استان کرمان

توسط

بم – ایرنا – دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری کرمان فرصت های سرمایه گذاری استان را معرفی کرد.

65
به گزارش ایرنا، یکی از اقدمات موثر و مفید مدیریت استان در شش ماه گذشته جمع آوری و ارایه اطلاعات مربوط به فرصت ها و فعالیت های سرمایه گذاری با محوریت مثلت توسعه اقتصادی بوده و سایت کرمان مجازی نیز بر همین مبنا با پیشنهاد ˈعلیرضا رزم حسینیˈ استاندار کرمان راه اندازی شد تا بستری برای همفکری و هم افزایی کرمانی های داخل و خارج استان و جذب سرمایه های مادی و معنوی مردم باشد.
از سوی دیگر گسترش مفهوم توسعه و اطلاع رسانی از نتایج تلاش مدیران در مسیر توسعه اقتصادی با رویکرد اجتماعی همراهی آحاد مردم با این فرایند را در پی خواهد داشت که یکی از پیش نیازهای توسعه و آبادانی در استان کرمان نیز به شمار می رود.
این مجموعه که در پایگاه اطلاع رسانی استانداری کرمان نیز قابل دسترسی است شامل عناوین مختلف با اطلاعات مورد نیاز هر بخش می باشد:
*طرح های قابل سرمایه گذاری در استان
این بخش شامل نام پروژه، مطالعه امکان سنجی به زبان انگلیسی و فارسی و خلاصه مطالعه امکان سنجی به زبان انگلیسی و فارسی است و تاکنون نام 24 پروژه در این جدول ذکر شده است.
صنایع فرآوری محصولات پایین دستی معادن تیتانیوم، صنایع فرآوری محصولات پایین دستی معادن کروم، صنایع فرآوری محصولات کشاورزی، صنایع فرآوری محصولات معادن مس، صنایع درجه بندی و بسته بندی محصولات کشاورزی و صنعت گردشگری سایر پتانسیل های سرمایه گذاری در استان معرفی و عنوان شده است که پتانسیل های فوق براساس وجود معادن و پیشینه تاریخی استان می باشد.
*معرفی قابلیت ها و پتانسیل های استان
استان کرمان با اختصاص 11 درصد مساحت و 3،8 درصد جمعیت ایران بزرگترین استان کشور است و 23 شهرستان دارد.
زیرساخت ها:
وجود یک فرودگاه بین المللی در شهرستان کرمان و چهار فرودگاه در شهرستان های رفسنجان، سیرجان، بم و جیرفت
وجود 845 کیلومتر شبکه ریلی و عبور خط ریلی جنوب و شرق کشور از استان
وجود یکهزار و 388 کیلومتر بزرگراه و یکهزار 744 کیلومتر راه اصلی
عبور جاده ترانزیتی شرق به داخل کشور و جنوب به مرکز کشور از استان
وجود 2 منطقه ویژه اقتصادی فعال در سیرجان و ارگ جدید بم و دو منطقه ویژه در رفسنجان و جازموریان در دست احداث
وجود بیش از 40 شهرک و ناحیه صنعتی
نزدیکی به دریا و استفاده از حمل و نقل دریایی
معدن:
بالغ بر 4،8 میلیارد تن اندیکس های معدنی شناسایی شده در قالب 40 نوع ماده معدنی و با استخراج سالانه 50 میلیون تن (2 میلیارد تن سنگ آهن 48 درصد ذخایر کشور، 1،5 میلیارد تن مس و 20 میلیون تن کرومیت، سرب و روی، تیتان، منگنز، سیلیس، بنتونیت، باریت، ذغالسنگ، منیزیت، فلورین و سنگ های ساختمانی)
با توجه به ظرفیت های فوق استان بهشت معادن نام گرفته که در این راستا صنایع تبدیلی مربوط نیز ایجاد شده است.
صنعت:
وجود صنایع بزرگ و مادر (کنستانتره و ذوب مس سرچشمه، میدوک، خاتون آباد، کنستانتره، گندله، فولادسازی و نورد آهن، خودروسازی کرمان خودرو، راین خودرو، مدیران خودرو، واگن سازی زرند، زغالشویی، کک و قطران، قطب تولید سیمان در کشور، صنایع لاستیک بارز، روغن، آلومینیوم، نساجی، شیمیایی و سلولزی، صنایع تبدیلی کشاورزی و 15 کارخانه فرآوری مواد لبنی، تولید گلاب، اسانس گل و عرق گل محمدی و تیتانیوم)
نیروگاه های برق (سیکل ترکیبی، نیروگاه های کهنوج و سیرجان)
وجود انرژی پاک باد در بسیاری از نقاط استان بویژه حاشیه کویر و قرار داشتن در کریدورهای وزش باد ملایم و دایمی
داشتن بیش از 320 روز آفتابی و آسمان درخشان و مناسب بودن بستر برای تولید انرژی خورشیدی
کشاورزی:
تنوع آب و هوایی، وجود اقلیم های متفاوت چهار فصل در منطقه و اختلاف ارتفاع باعث شده 138 نوع گیاه زراعی و باغی در استان کشت و حدود شش میلیون تن محصولات کشاورزی تولید شود.
بیش از 300 هزار هکتار سطح زیر کشت اراضی زراعی با تولید 4،2 میلیون تن انواع محصولات زراعی ( 80 نوع محصول از جمله گندم، جو، ذرت، حبوبات، 40 هزار هکتار محصولات جالیزی با تولید سالانه 1200 هزار تن ( رتبه اول کشور)، سیب زمینی و پیاز خارج از فصل و …)
سطح زیر کشت 506 هزار هکتار اراضی باغی با تولید 1،5 میلیون تن حدود یک چهارم باغات کشور را به خود اختصاص داده است. از جمله محصولات صادراتی می توان به 300 هزار هکتار پسته با تولید سالانه 250 هزار تن ( تولید 65 درصد پسته کشور و رتبه اول )، 72 هزار هکتار خرما با تولید سالانه 450 هزار تن ( رتبه اول کشور)، سه هزار و 773 هکتار گل محمدی با تولید سالانه شش هزار و 818 تن گل محمدی، مرکبات (رتبه سوم کشور) و رتبه اول سطح زیر کشت گردو و … را نام برد.
در جنوب استان، طرح استمرار کشت خارج از فصل سیب زمینی و پیاز و همچنین تولیدات گلخانه ای در تمام فصول را می توان نام برد.
در بخش تولیدات دامی نیز 85 درصد کرک با ارزش صادراتی در استان تولید می شود. وجود نژاد گوسفند پشمی کرمانی و بز کرکی راینی از مزیت های دامی استان است.
بیش از هزار واحد مرغداری صنعتی با تولید 38 هزار تن گوشت سفید، وجود گاوداری های سنتی و صنعتی با تولید 268 هزار تن شیر و 30 هزار تن گوشت قرمز و شش میلیون واحد دامی سبک و سنگین در مجموع 523 هزار تن تولید را به خود اختصاص دهد.
گردشگری:
استانی کهن با آثار باستانی و جاذبه های گردشگری متنوع و 311 اثر ملی ثبت شده از جمله ارگ های بم و راین، مجموعه گنجعلیخان، مجموعه وکیل، مسجد ملک، گمبدهای جبلیه و مشتاقیه، باغ شاهزاده، طولانی ترین راسته بازار سرپوشیده جهان، قلعه اردشیر و قلعه دختر، تپه های کنار صندل و تمدن 7 هزار ساله، تپه یحیی، روستای دستکند میمند و …
مناطق گردشگری بی نظیر، جاذبه طبیعی مانند کلوت های با ارزش شهداد، پارک ملی خبر، لاله زار، دلفارد، سیرچ، هنزا و …
همسایگی با کویر به عنوان یک سرمایه با ارزش برای گردشگری، استفاده از انرژی های باد و خورشید و استفاده از معادن و املاح کویر از ظرفیت های مفید سرمایه گذاری در استان است.
ساخت صنایع دستی (مس گری، قالی، شال بافی، عریض دوزی، پته، حصیر، گلیم، ترمه، قلم زنی، چاقوسازی و معرق چوب)
*درباره قانون سرمایه گذاری خارجی
این بخش به تبیین جایگاه قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی پرداخته و در ادامه مهمترین نکات قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی شامل ویژگی های عمومی، ریسک های تحت پوشش، تسهیلات فراهم شده و افق وسیع دید، شرح داده شده است.
*راهنمایی سرمایه گذاری داخلی
مراحل شش گانه برای طرح تمامی پیشنهادات سرمایه گذاری داخلی را ارایه می کند.
*راهنمای سرمایه گذاری خارجی
سرمایه گذاران خارجی یا نمایندگان آنها می توانند درخواست مستند سرمایه گذاری (با منشاء سرمایه خارجی) را به همراه فرم های استاندارد تکمیل شده درخواست سرمایه گذاری به ستاد تشویق و حمایت از سرمایه گذاری، مستقر در استان کرمان (کرمان بلوار جمهوری اسلامی، چهارراه فرهنگیان، ساختمان خزانه معین استان، ستاد سرمایه گذاری استان کرمان) یا سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فیی ایران (تهران، خیابان ناصرخسرو، نبش خیابان داور، ساختمان شماره 4 وزارت امور اقتصادی و دارایی) تحویل نمایند. طرح ها و درخواست های رسیده به ستاد تشویق و حمایت از سرمایه گذاری استان نیز جهت بررسی و اعلام نظر نهایی به سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران ارسال می شود.
*راهنمای تامین منابع مالی خارجی
در این بخش مراحل اعطا و استفاده از تسهیلات تامین مالی (فاینانس) تشریح شده و در ادامه برخی پیوست ها از قوانین برنامه توسعه پنج ساله و بودجه سالانه کشور آمده است.
*فرآیند اخذ تسهیلات
این راهنما به منظور شناخت، هدایت و تسهیل در امر ارتباط متقاضیان دریافت تسهیلات مالی از بانک تدوین شده است. در متن حاضر، بانک صنعت و معدن به عنوان مثال مورد نظر است اما باید اظهار کرد که نظام دریافت تسهیلات از بانک های مختلف، تقریبا مشابه است.
*فرآیند صدور مجوز سرمایه گذاری
این فرایند شامل چهار مرحله به ترتیب ارایه درخواست پذیرش سرمایه گذاری به سازمان، بررسی درخواست پذیرش سرمایه گذاری توسط هیات سرمایه گذاری خارجی، ارسال پیش نویس مجوز سرمایه گذاری برای سرمایه گذار خارجی و صدور مجوز سرمایه گذاری تشریح شده است.
*قانون جلب و حمایت سرمایه های خارجی
این بخش مواد قانون و سپس آیین نامه اجرای قانون جلب و حمایت سرمایه های خارجی را در بر دارد.
*مشوق های سرمایه گذاری
این مشوق ها شامل مشوق های مالیاتی، مشوق های گمرکی و مشوق های مالی است.
*نمونه ای از قابلیت های سرمایه گذاری شهرستان انار، چکیده طرح های قابل سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی پتروشیمی، پروژه های قابل سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در بخش آب و فاضلاب و نحوه مشارکت بنیاد برکت در طرح های اقتصادی استان از دیگر بخش های این مجموعه است.
*موافقت نامه های استانداری و بخش غیردولتی
در این بخش موافقت نامه های استانداری کرمان و بخش غیردولتی برای سرمایه گذاری در استان طی شش ماه گذشته ذکر شده است.
این جدول مشخصات کامل 15 مورد سرمایه گذاری شامل شرکت سرمایه گذار، نام پروژه، حوزه سرمایه گذاری، مکان، تاریخ تنظیم تفاهم نامه، حجم و میزان سرمایه گذاری با جمع کل سرمایه گذاری بخش خصوصی 42 هزار و 394 میلیارد تومان را در خود جای داده است.
*طرح های اقتصادی مستقر در شهرک های صنعتی جهت واگذاری به سرمایه گذاری جدید، بانک های عامل طرف قرارداد با صندوق توسعه ملی شامل قراردادهای بخش صنعت و معدن / بند (ه) تبصره 5 قانون بودجه سال 1393 و قراردادهای بخش آب و کشاورزی بند (د) تبصره 5 قانون بودجه سال 1393 و
مراحل اعطای تسهیلات از محل منابع ریالی صندوق توسعه ملی به صورت نمودار بخش های دیگر گزارش دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل معاونت برنامه ریزی و اشتغال استانداری کرمان است.
تاریخ خبر: 93/4/13

نظرات