«میل نادری» منتظر نظر کارشناسان

توسط

فرماندار شهرستان فهرج در استان کرمان گفت: اداره‌ی میراث فرهنگی این شهرستان باید نظر نهایی خود را درباره‌ی جاده‌ی در حال ساخت در نزدیکی «میل نادری» اعلام کند.

66

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «میل نادری» با حدود 900 سال قدمت، در 30 کیلومتری جاده‌ی فهرج – زاهدان در استان کرمان، به‌دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده‌ای ترانزیتی که باند دوم آن در دست ساخت است، تهدید می‌شود.

فرماندار شهرستان فهرج – محمد برزنگ – در این‌باره به خبرنگار ایسنا، گفت: حدود نیم قرن پیش، باند نخست این جاده‌ی ترانزیتی در نزدیکی «میل نادری» ساخته شد و ماشین‌های سنگین از آنجا عبور می‌کردند. بنابراین اگر قرار به وارد شدن آسیب به این اثر تاریخی باشد، جاده‌ی قدیمی تا کنون آسیب زیادی به این بنای تاریخی زده است.

او با بیان این‌که باند دوم در دست ساخت که هنوز آسفالت نشده است، در فاصله بیشتری از «میل نادری» نسبت به باند قدیمی قرار دارد، اظهار کرد: ما به اداره‌ی میراث فرهنگی اعلام کرده‌ایم که بررسی‌های اولیه را در این زمینه انجام دهد و نظر کارشناسی خود را اعلام کند، تا در صورتی که جاده‌ی در دست ساخت به این اثر تاریخی آسیب وارد می‌کند، از طرف سازمان راه و شهرسازی بتوانیم جاده را به محدوده‌ای عقب‌تر منتقل کنیم.

وی تأکید کرد: فرمانداری شهرستان فهرج، اعتبار لازم را برای اجرای این پروژه از سال 1392 تأمین کرده است. کارشناسان میراث فرهنگی مدتی پیش، بررسی‌های خود را در این زمینه انجام دادند و اکنون منتظر نظر نهایی آن‌ها درباره‌ی آسیب‌ رسیدن یا نرسیدن به «میل نادری» با عبور باند دوم جاده‌ی ترانزیتی از محدوده‌ی این اثر تاریخی هستیم، تا تصمیم نهایی در این زمینه گرفته شود.

او یادآوری کرد: سال گذشته نیز به‌دلیل وقوع سیل در محدوده‌ی «میل نادری»، فرمانداری فهرج تلاش زیادی برای نجات این بنای تاریخی انجام داد.

به گزارش ایسنا، به گفته‌ی برخی کارشناسان، با عبور ماشین‌های سنگین از این جاده‌ی ترانزیتی، تخریب «میل نادری» قریب‌الوقوع خواهد بود. این در حالی است که فضای اطراف «میل نادری» خالی از سکنه است و جاده‌ی یادشده می‌تواند در فاصله‌ی مناسبی از آثار تاریخی ساخته شود. در صورت ایجاد شدن انحنایی محدود در مسیر جاده، امکان به‌وجود آمدن فاصله‌ی لازم از این برج فراهم می‌شود.

«میل نادری» که در سال ۱۳۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید، برجی راهنماست که در ناحیه‌ای کویری و خشک، در میانه‌های راه بم به زاهدان قرار دارد. این میل که به میل «قاوردی» هم معروف است در زمان سلجوقیان ساخته شده، اما چون در زمان نادرشاه تعمیر و بازسازی شده، به میل نادری مشهور است.

خبرگزاری ایسنا

تاریخ خبر: 93/4/15

نظرات