فرماندار ریگان: این شهرستان 50 اثر و محوطه تاریخی دارد

توسط

بم- ایرنا – فرماندار ریگان گفت: 50 اثر و محوطه تاریخی در این شهرستان وجود دارد که فقط یک اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

74
مجید اعتمادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مقبره شاه خورشید ریگان تنها بنای تاریخی این شهرستان است که به ثبت ملی رسیده است.
وی بیان کرد: این مقبره در روستای گزان خواص در پنج کیلومتری جنوب غربی ریگان واقع شده است.
فرماندار ریگان گفت: مراحل ثبت مابقی آثار شهرستان در دست پیگیری است.
وی افزود: این بناهای تاریخی شامل قلعه دهگود، قلعه سنگ آباد، سردرب وزیری و قلعه گزان خواص هستند که بزودی ثبت آثار ملی می شوند.
وی اظهار کرد: 152 رشته قنات و 220 چشمه در این شهرستان وجود دارد که به دلیل خشکسالی های اخیر حدود 50 رشته قنات دارای آب است و بقیه خشکیده اند.
اعتمادی گفت: پر آب ترین قنات شهرستان ریگان در روستای رستم آباد علی چارک قرار دارد که بزودی این قنات ثبت ملی می شود.
وی افزود: سردرب وزیری، قلعه بمبویان، قلعه خالق آباد، قلعه علی آباد، قلعه پشت ریگ، قلعه رحمت آباد، قلعه مهدی آباد، قلعه میرآباد، قلعه امام قلی و قلعه دلیخانی از دیگر جاذبه های گردشگری این شهرستان به شمار می روند.
وی بیان کرد: ریگان طبق اقوال و کتاب های تاریخی از جمله ˈمجم البلدانˈ شهری باستانی و پر رونق در مسیر جاده ابریشم قرار داشته است و تا قرن هشتم هجری بزرگترین مرکز تجاری جنوب شرق کشور محسوب می شده که تاریخ آن همزاد شهر بم و این دو شهر مکمل یکدیگر بوده اند.
فرماندار ریگان گفت: شهر قدیم و با عظمت ریگان به دلایل غیر قابل مشخص رونق خود را از دست داده که آثار به جای مانده نشان از گستردگی و جمعیت بالا در این شهرستان داشته و آثار سفالینه و زیست انسانی بین شهر فعلی ریگان تا روستای گزان خواص دهگود و سنگ آباد در وسعت 20 تا 30 کیلومتری مربع باقی مانده است.
وی با اشاره به قلعه سنگ آباد بیان کرد: این قلعه در حاشیه شهر قدیم ریگان در روستای گزان خواص قرار دارد و به دلیل بلندی آن دشت زیبای ریگان از این قلعه قابل مشاهده است.
تاریخ خبر: 93/4/21

نظرات