طبیعت پاییزی «دهبکری»، تابلویی رنگا‌رنگ از زیبایی‌ها

توسط

هوای ابری و بارانی و درخت‌هایی که در حال برگ‌ریزان هستند و مردمی که لباس‌های گرم و کاموایی رنگارنگ به تن کرده‌اند… پائیز که می‌آید دلمان پر می‌کشد برای رفتن به ییلاقات و دیدن سایه روشن رنگین جاده‌ها که فقط در این فصل برایمان میسر است.

منطقه‌ی کویر، در 50 کیلومتری غرب شهر بم و در مسیر جیرفت، روستای ییلاقی «دهبکری»، به شکل جالب توجه‌ای در بخش‌های ابتدایی رشته کوه جبال بارز، آدمی را معطوف خود می‌کند.

اینجا جاده، انگار تابلویی رنگا‌رنگ است که در آن میان چشممان به رنگین‌کمان نارنجی -‌ سبز‌هایی عادت می‌کند که دل کندن از آنها سخت است.

در طبیعت پاییزی دهبکری، نوازش رنگارنگ و آرامش بخشش درختان شما را به رویاهای عمیق می‌برد، در میان فصل‌ها، کلکسیونی بی‌نظیر و ممتاز از رنگ‌ باران درخت‌ها و گیاهان دارد که روح و احساس را به غوغایی شگفت بار وا می‌دارد‌.

درختان تنومند گردو، سپیدارهای بلند، باغ‌های زردآلو و آلبالو و دامنه‌های پوشیده از جنگل‌های بنه و کهکم و نیز رودخانه دهبکری که از وسط روستا می‌گذرد، چشم‌اندازهای باشکوهی را رقم می‌زنند.

مسئول طبیعت‌گردی میراث فرهنگی کرمان به ایسنا می‌گوید: این روستا، 2500 متر ارتفاع دارد و در بین کوه‌های شیر، برفو، چاله، کمایی، جمالی و سوزا و سولو قرار گرفته است.

«جهانشاهی» می‌افزاید: عبور جاده از بخش‌های غربی روستا باعث شده که اشراف مناسبی نسبت به دهبکری به وجود آید‌ تا عابران و مسافران، لذت بیشتری در این مسیر تجربه ‌کنند.

وی با بیان اینکه دهبکری نقطه‌ی سوار شدن بر بال‌های بلند و پیوسته جبال بارز محسوب می‌شود، می‌گوید: در طول مسیر و با حرکت به سمت جیرفت در قسمت‌های جنوبی دهبکری که ارتفاع بلندتری نیز دارد، طولانی‌ترین تونل مسیر، بر سر راه عابران قرار می‌گیرد تا آغازی باشد برای گذر از 11 تونل دیگر تا رسیدن به جیرفت.

جهانشاهی با اشاره به اینکه چشم‌اندازهای دهبکری در پائیز و زمستان‌ها، به واقع ستودنی هستند، می‌افزاید: وجود آبشارها در بخش جنوبی دهبکری و در دامنه‌ی کوه «برفو» از دیگر جاذبه‌های دیدنی این منطقه محسوب می‌شوند، ییلاق زیبای دهبکری در دل دهنه‌ای با شیب ملایم به سمت بلندی‌های کوه «برفو» ادامه می‌یابد قله «برفو» به‌علت برفگیر بودن، سرچشمه رودخانه دهبکری نیز محسوب می‌شود. در جنوب دهبکری و سمت چپ تونل سنگی که جاده جیرفت از داخل آن می‌گذرد، آبشارهای دهبکری جریان رودخانه را زیباتر کرده‌اند. این آبشارها که تعداد آنها به عدد سه می‌رسد، در دل جنگل بنه وسیعی قرار دارند. دو آبشار در پائین دست و یکی که ارتفاع آن بیشتر است، در بالادست رودخانه و در سینه‌کش کوه «برفو» قرار گرفته است.

مسئول طبیعت‌گردی میراث فرهنگی کرمان می‌گوید: این منطقه پاییزهایی شکوهمند و رویایی و زمستان‌هایی سکوت‌آور و روحنواز دارد که با ریزش برف و سفیدپوش شدن جنگل و دامنه‌ها به اوج می‌رسد.

جهانشاهی می‌گوید: این روزها پس از گذر از تونل دهبکری و رسیدن به جنگل پسته وحشی (بنه) «پاگدار» که هزاران رنگ زیبا را به تصویر می‌کشد، فضای خاطره‌انگیزی را در یادها بر جا می‌گذارد که فراموش نشدنی است.

وی می‌افزاید: طبیعت اینجا سرشار از ناگفتنی‌هاست و انرژی‌ که انسان از این طبیعت می‌گیرد، بدون تردید با هیچ داروی آرامش‌بخش ‌دیگری قابل مقایسه نیست‌.

«افشاری» دهیار روستای دهبکری نیز می‌گوید: روستای دهبکری از توابع بخش مرکزی شهرستان بم، در مرز بین شهرستان‌های جیرفت و بم که آب و هوای آن تحت تأثیر اقلیم کوهستانی، در تابستان‌ها، ملایم و مطبوع و در زمستان‌ها، معتدل است و بیشتر درآمد مردم این روستا از فعالیت‌های زراعی، دامداری، باغداری و اشتغال در امور خدماتی تأمین می‌شود.

وی می‌گوید: از مهم‌ترین محصولات زراعی و سردرختی روستای ده‌بکری می‌توان به گندم، جو، آلبالو، آلوچه، هلو، بادام، سیب، انار، انجیر و گردو اشاره کرد.

افشاری می‌گوید: روستای دهبکری به‌علت استقرار در میان ارتفاعات، جاذبه‌های بسیار زیبایی دارد. این جاذبه‌ها را می‌توان در باغ‌های پربار، آب و هوای معتدل کوهستانی، چشم‌انداز ارتفاعات و ساختار و بافت روستا، حواشی چشمه‌سارها، منابع آب زیرزمینی و جریان قنات‌ها مشاهده کرد.

وی فضای عمومی روستا و جاذبه‌های طبیعی آن، ده‌بکری را به‌عنوان یکی از روستاهای جالب توجه گردشگری روستایی همراه با لطافت هوا و طبیعت بکر معرفی می‌کند و می‌گوید: چشم انداز 10 ساله دهبکری با توجه به وجود ۲۶۰۰هکتار جنگل ایرانی تورانی در دهبکری و در صورت حفاظت توسط محیط زیست و وجود آب هوای کوهستانی در صورت عدم ساخت وساز بدون مجوز و خارج از ضوابط طرح هادی، این منطقه یکی از قطب‌های گردشگری استان تبدیل می‌شود که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

به گزارش ایسنا، طبیعت پاییزی دهبکری با آسمان ابری و گرفته‌اش و فرش گسترده رنگارنگ درختان چند رنگ و زیبا، می‌تواند زمینه‌ساز سوژه‌های بسیار خوبی برای تهیه عکس باشد، روزهای خنک و مناظر پائیزی و طبیعت متنوع پائیز دهبکری این روزها دیدنی است و روح‌افزا … فرصت را برای شنیدن صدای خش خش برگ‌ها از دست ندهیم.

نظرات