تحول در جلوه بصری ارگ تاریخی بم پس از 11 سال/ مرمتگران وارد حاکم نشین شدند

توسط

بم –  پس از 11 سال از تخریب ارگ بم همچنان عملیات مرمت بزرگترین بنای خشتی جهان ادامه دارد و در نهایت کار مرمت به حاکم نشین به عنوان مهمترین قسمت این بنای تاریخی رسیده است، با این وجود کمبود اعتبار همچنان بزرگترین مانع در مسیر بازسازی کامل این بنای باشکوه است.

به گزارش خبرنگار مهر، روند بازسازی ارگ بم که پس از زمین لرزه با اجماع بین المللی آغاز شد و مورد توجه ویژه یونسکو نیز قرار گرفت 11 سال پس از زمین لرزه همچنان ادامه دارد.

این ارگ مهمترین نماد ایستادگی مردم بم در مقابل مشکلاتی است که بر این مردم گذشته است جدای از اینکه هنوز هم بسیاری از طرحهای بازسازی این شهر بر زمین مانده اند و شهرداری این شهر نیز به دلیل کمبود اعتبار و بودجه با مشکلات بسیاری در زمینه عمران شهری مواجه است پس از سالها بزرگترین بنای خشتی این شهر نیز در انتظار بازسازی کامل مانده است و بعد از تحریمها کمتر خبری از بازسازی این بنا به گوش می رسد و به نظر می رسد توجه ویژه به بازسازی این بنا تاحدودی از اولویتها خارج شده است.

این درحالی است که بازسازی این بنا شاید یکی از بزرگترین آزمونها در زمینه بازسازی بنای تاریخی برای میراث فرهنگی است.

کمبود اعتبار؛ سنگی بزرگ در مسیر بازسازی بزرگترین بنای خشتی جهان

در حالیکه میراث فرهنگی استان کرمان به دلیل کمبود شدید بودجه با مشکلات متعددی در مسیر توسعه فعالیتهای مرمت و گردشگری مواجه است پایگاه نجات بخشی ارگ قدیم بم نیز با کمبود اعتبار مواجه است.

با وجود تمام وعده هایی که از سوی مسولان استانی و ملی برای بازسازی این بنا داده می شود اما همچنان روند بازسازی اندر خک یک کوچه مانده است.

ارگ بم

با کمبود اعتبار برای مرمت و نگهداری آثار تاریخی مواجه هستیم

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان ظهر امروز در گفتگو با خبرنگاران یکی از سیاستهای اصلی میراث فرهنگی استان کرمان را ادامه طرحهای مرمت در دست اجرا در استان دانست و افزود: در این میان ارگ بم از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است.

علی مهاجری افزود: کار مرمت این ارگ با وجود تمام مشکلات در حال انجام است و برای مدیریت استان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

روند مرمت رو به جلو دنبال می شود

وی ادامه داد: بازسازی این ارگ هم اکنون به حاکم نشین رسیده است و بسیاری از بخشهای دیگر بنا نیز مرمت شده اند.

مهاجری افزود: در مرمت این بنا با کمک استادکاران و اساتید ماهر از مصالح بومی استفاده شده است و ساخت این مصالح به گونه ای است که مقاوم سازی نیز در دستور کار ویژه قرار گیرد.

وی ارگ با را دارای جایگاه ویژه ای در لیست مکانهای مورد بازدید گردشگران بین المللی دانست و گفت: هر ساله هزاران گردشگر خارجی از این ارگ بازدید می کنند و طی سالهای اخیر این روند رو به افزایش بوده است ضمن اینکه این بنا در صدر لیست بازدید گردشگران داخلی نیز قرار دارد و سالانه هزاران نفر از ارگ بم بازدید می کنند.

وی گفت: سیاست ما بازسازی کامل این بنای تاریخی است و در این مسیر از تمام توانمان استفاده می کنیم.

ارگ بم نگین گردشگری کرمان است

محمد جهانشاهی، معاون گردشگری میراث فرهنگی استان کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: ارگ بم از مهمترین مکانهای گردشگری استان کرمان است و روند جذب گردشگر در این مکان تاریخی از اهمیت ویژه برخوردار است.

وی ارگ بم را همچون مرواریدی در دل کویر دانست و افزود: ارگ بم در لیست اصلی بسیاری از تورهای گردشگری داخلی و خارجی است و روند جذب گردشگر در این مکان تاریخی قابل قبول است اما مرمت کامل این بنا می تواند در جذب بیشتر گردشگر تاثیر گذار باشد.

جهانشاهی بم را دارای اقامتگاههای گردشگری مناسب دانست و افزود: گردشگری یکی از وجوه اصلی اقتصاد بم محسوب می شود.

وی افزود: در زمان پیک سفر به استان کرمان بیشتر تقاضا برای سفر به شهر تاریخی بم وجود دارد و این نشان از جایگاه ویژه این بنا در اذهان مردم دارد.

وی همچنین به اهمیت ارگ راین در کنار ارگ بم اشاره کرد و گفت: این بنا نیز دومین بنای خشتی بعد از ارگ بم است و یکی از سیاستهای بخش گردشگری استان معرفی مناسب این ارگ به گردشگران در کنار ارگ بم است.

ارگ بم

وی افزود: کرمان با توجه به داشته های غنی تاریخی استان کرمان می تواند با تکیه بر اقتصاد گردشگری شاهد رونق اقتصادی و توسعه باشد که در کنار سرمایه برنبودن می تواند درآمد زیادی را نیز عاید استان کند.

مرمت حاکم نشین آغاز شده است

مسئول پروژه نجات بخشی ارگ قدیم نیز در آخرین اظهار نظرش در خصوص وضعیت ارگ بم ظهر امروز به خبرنگاران گفت: بازسازی ارگ بم با توجه به منابع مالی به خوبی در حال انجام است.

افشین ابراهیمی تصریح کرد: بخش حاکم نشین ارگ بم به دلیل قرار گرفتن در بالاترین قسمت این بنا از اهمیت بالایی در دید بصری گردشگران برخوردار است و می تواند نمایی بهتر پس از زمین لرزه به این بنا بدهد.

وی افزود: زمین لرزه موجب تخریب بخش قابل توجهی از حاکم نشین شده است و درحالیکه در سالهای گذشته بخشهای قابل توجهی از مجموعه ارگ مرمت شده هم اکنون نوبت مرمت حاکم نشین ارگ رسیده است.

مسئول پروژه نجات بخشی ارگ قدیم گفت: کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی در این خصوص در حال انجام است و مرمت این قسمت از بنا آغاز شده و به زودی شاهد تحول در این بخش از ارگ خواهیم بود.

در بازسازی ارگ بم از مصالح اصیل و مقاوم استفاده می شود

ابراهیمی با اشاره به مرمت این بنا با خشتهای مقاوم گفت: برای مرمت این بنا از مصالح بومی و مقاوم استفاده شده است و تمامی قسمتهای ارگ با دقت بالا بازسازی می شود.

وی با اشاره به آوار برداری ارگ بم افزود: هدف ما این است بازسازی به گونه ای صورت گیرد که ضمن حفظ اصالت بنا ارگ در مقابل سوانح طبیعی مقاوم باشد.

وی ادامه داد: مرمت بخشهای زیادی از ارگ بم از جمله بازار، خانه یهودیها، مدرسه میرزا نعیم، خانه میرزا اکبر با پیشرفت زیادی همراه بوده است و برج و باروهای این ارگ نیز در سه ضلع به صورت کامل انجام شده و در ضلع شمالی نیز در حال انجام است.

وی گفت: در راستای مرمت این بنا از نیروهای متخصص و سختکوش در قالب 35 کارگاه مرمت انجام می شود.

نظرات