بم 20 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

توسط

برای تکمیل پروژه‌های ساخت و ساز

بم 20 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

این روزها در حالی به سالگرد زمین‌لرزه بم استان کرمان نزدیک می‌شویم که این شهر همچنان با مشکلات عمرانی و اجتماعی ناشی از تخریب‌های گسترده زلزله سال 82 دست‌به گریبان است.

 سال ها از زمین لرزه بم می گذرد و در حالی که سال ها پیش خبر پایان بازسازی این شهر که زلزله ۹۰ درصد آن را تخریب کرده بود، منتشر شد، اما هنوز صدها ساختمان و پروژه نیمه ساخته و سازه های کانکسی و معابر خاکی، میراثی به جا مانده از زلزله است که چشم مردم این دیار را می آزارد و تلخی آن واقعه ناگوار را در خاطرشان زنده می کند.

پنجم دی82 بود که زلزله ای مهیب بم را به خاک و خون کشید و تلی از آوار برجای گذاشت. با این حال از اوایل سال 83 ستاد راهبردی و سیاستگذاری بازسازی بم از سوی دولت تشکیل و کار آواربرداری آغاز شد. کار کشاورزی به وزارت کشاورزی، بازسازی ساختمان های دولتی به مجری ساخت واحدهای دولتی یعنی معاون وزیر مسکن و اجرای بازسازی خانه ها و مراکز و واحدهای تجاری که مردمی بود نیز به بنیاد مسکن سپرده شد.

آن زمان مسئولان از اتمام چهارساله کار بازسازی می گفتند؛ یعنی قرار گذاشتند که شهریورماه 86 بم دوباره بم بشود، اما چنین نشد و از همان سال های ابتدایی گله مندی از تاخیر در بازسازی شروع شد. در همین حال در سومین سالگرد زلزله بود که سعیدی کیا، وزیر وقت مسکن و شهرسازی گفت که «طی یک تا دو سال گذشته در زمینه بازسازی بم با مشکلات اعتباری مواجه شدیم و اعتبارات با تاخیر پرداخت می شود، اما با این شرایط کار ساخت بسیاری از ساختمان ها براساس برنامه تا پایان سال 85 به پایان می رسد.»

به عقیده بسیاری، در کنار آباد نشدن شهر، مشکلات روحی روانی به جا مانده از فوت هزاران شهروند این شهر نیز چهره آن را سرد و غمگین کرده و این در حالی است که کاستن از این فشارهای روحی با برنامه ریزی فرهنگی، ایجاد نشاط اجتماعی، خدمات رسانی و همراهی با مردم بم ممکن است.

در کنار این موارد آزاردهنده و به گفته بسیاری از شهروندان بمی، مردم این شهر که به دلیل شغل کشاورزی یا امور دیگر در گذشته وام های متعددی دریافت کرده بودند، پس از زمین لرزه و از دست رفتن ساختار اقتصاد خانوار برای چند سال توان پرداخت اقساط وام ها را از دست دادند و این در حالی بود که در روزهای اول پس از زلزله، وعده های بسیاری درخصوص اقساط برخی از این وام ها یا حداقل به تاخیر افتادن ااقساط بدون دیرکرد و جریمه به بیمه ها داده شده بود، اما عملا پس از گذشت سال ها از زمین لرزه، بانک ها این وعده ها را فراموش کرده اند و دیرکرد اقساط را نیز مطالبه می کنند که این باعث شده بیشتر مردم بم به بانک ها مقروض باشند. حتی تعداد قابل توجهی از افرادی که قبل از زمینلرزه وام دریافت کرده و جزو هزاران کشته شده این زمین لرزه بودند، عملا اقساط وام هایشان بر دوش ضامن ها افتاده و کمر آنها را خم کرده است.

صدها معبر فرعی همچنان خاکی است

شهردار بم نیز با بیان این که در این سال ها سعی شده، شهر بم بار دیگر ساخته شود تا مردم بم بتوانند همچون گذشته سربلند و با نشاط به زندگی خود ادامه دهند، به مهر می گوید: اما آنچه هم اکنون با آن مواجه هستیم، مشکلات ثانوی زمین لرزه بوده که بیشتر ناشی از کمبود اعتبار است.

علیرضا ریاضی می افزاید: با این که ساخت وسازهای زیادی در شهر صورت گرفته، ولی اکنون شاهد افت ساخت وساز در بم هستیم و عملا درآمد شهرداری نیز که از عوارض تامین می شود، افت کرده است.

وی با اشاره به این که برای تکمیل برخی طرح ها و خدمات رسانی بهتر نیازمند تامین اعتبار هستیم، یادآور می شود: هم اکنون بسیاری از معابر فرعی بم خاکی است و برای آسفالت آنها نیاز به اعتبار داریم؛ هرچند طرح هایی برای آسفالت معابر با کمک مردم ساکن در این معبرها در نظر گرفته شده است، اما رفع این مشکل به اعتبارهای ملی و استانی نیز نیاز دارد.

ریاضی درباره وجود برخی ساختمان ها نیمه ساخته در بم نیز می گوید: مردم در برخی موارد در زمان بازسازی به افزایش سطح زیربنا و توسعه ساخت وسازها اقدام کرده اند که در نهایت با کمبود اعتبار مواجه شدند و همین مساله موجب شد تعداد قابل توجهی ساختمان نیمه تمام در شهر داشته باشیم که امیدواریم با همت مردم و مسئولان این مشکل رفع شود.

تکمیل طرح ها ۲۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد

فرماندار بم نیز دراین باره می گوید: این تصور بعضا وجود دارد که بم دوران بازسازی طرح های عمرانی را پشت سر گذاشته و هم اکنون مشکلی وجود ندارد، در حالی که ما اکنون فقط برای تکمیل ساختمان های دولتی نیمه ساخته، به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

رضا اشک با اشاره به این که اقدامات خوبی در بازسازی بم صورت گرفته است که باید با اختصاص اعتبار مورد نیاز این طرح ها به نتیجه نهایی برسد و مردم خدمات آنها را لمس کنند، می افزاید: اجرای طرح های نیمه تمام اولویت اصلی است و اجرای این طرح ها به اعتبار نیاز دارد که مسئولان ملی باید در این خصوص همکاری کنند.

به گفته وی، بم با رشد حدود ۳۰ درصدی جمعیت از زمان بروز زمین لرزه تاکنون نیز مواجه است که این رشد با زیرساخت های آن زمان قابل مقایسه نیست و اجرای طرح های جدید در زمینه های مختلف ضروری است.

در همین حال رئیس سابق شورای شهر بم نیز با اشاره به این که هنوز کم و کاستی هایی در بحث بازسازی و در بخش های مختلف اعم از عمران شهری، فضای سبز و بازسازی ارگ بم وجود دارد، می گوید: با وجود گذشت این سال ها، بم هنوز از فضای سبز مناسب و اماکن تفریحی- فرهنگی همچون شهربازی و سینما محروم است.

وحید صامت با بیان این که شهرداری هیچ اعتبار و درآمدی ندارد و مشکلات زیادی برای تکمیل پارک ها، فضای سبز و ایجاد مبلمان شهری وجود دارد، می افزاید: در زمینه بازسازی خانه ها هنوز کار به اتمام نرسیده و اکنون هرکس که به این شهر بیاید، به این مساله پی خواهد برد.به گفته وی، مدارس و دانشگاه های بم نیز با مشکلات زیادی روبه رو است؛ به عنوان مثال ساختمان آموزشی ساخته شده، اما نمازخانه، کتابخانه و سرویس بهداشتی هنوز در آن ایجاد نشده است.

این مسئول یادآور می شود: درخصوص آسفالت معابر نیز مشکلاتی وجود دارد، از جمله این که اداره برق به دلیل کمبود بودجه نمی تواند تیرهای برق را جابه جا کند و این اوضاع علاوه بر ایجاد مشکل برای شهرداری، هم بسیار حادثه آفرین شده است.

وی از نبود شبکه گاز شهری در این شهر نیز خبر داده و می گوید: خط انتقال گاز از ماهان آغاز شده، اما بجز 40 کیلومتر آن، کار دیگری انجام نشده است. شبکه شهری هم به شش فاز تقسیم شده که فاز اول و دوم آن ناقص اجرا شده و بقیه کار تعطیل است و مردم بم اکنون از سیلندر گاز که هزینه بالایی دارد، استفاده می کنند.

نظرات