تاکید نجفی بر ضرورت تشکیل انجمن حافظ و علاقمند به احیاء ارگ بم

توسط

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر ضرورت تشکیل انجمن حافظ و علاقمند به احیاء ارگ بم با حضور فرهنگ دوستان و افراد با انگیزه به منظور استفاده از توان مشارکتی مردم این شهر در این خصوص تاکید کرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محمدعلی نجفی در “نشست علمی بم و یکدهه تجارب میراث فرهنگی” افزود: ده سال قبل اتفاق دلخراشی در این نقطه از کشور افتاد که نه تنها مردم یک شهر یا یک استان بلکه یک ملت را عزادار کرد.

او با گرامیداشت یاد و خاطره جان باختگان زلزله بم و ابراز همدردی با بازماندگان این حادثه دلخراش گفت: باید به مردم بم تبریک گفت و از آنها تجلیل کرد که با وجود ضایعه ای چنین درد آور دوباره قد برافراشتند و شهر و ارگ را که نمادی از استقامت و صبوری مردم این شهر است برپا کردند.

نجفی با بیان اینکه به حق است که از این شهر به دارالصابرین تعبیر شود خاطرنشان کرد: زلزله بم تذکری بود بر اینکه سرزمین ما در طول تاریخ سرزمینی زلزله خیز بوده است بنابراین نباید این حوادث را غیر مترقبه بدانیم و برای رویارویی با این حوادث آماده باشیم.

او تاکید کرد: در گام نخست باید خود را از نظر علمی، توان کارشناسی و مدیریتی برای جلوگیری از این حوادث تجهیز و آماده کنیم و در مرحله بعد جم خسارتهار ار در برابر این حوادث محدود و در نهایت برای کنترل خرابیها و بازسازی سرزمینمان اقدام کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تشکر از کسانی که در ده سال گذشته برای برپایی مجدد ارگ بم اقدامات انجام شده را سترگ و در سطح بین الملل قابل عرضه و دفاع دانست.

او با بیان اینکه هرچند همکاریهای مختلف بین المللی برای بازسازی مجدد ارگ بم وجود داشته اما اساس کار بر دوش همکاران ما بوده است گفت:حدود 80 درصد بازسازی کامل ارگ بم انجام شده است و امیدوارم تا 2 یا 3 سال  آینده این کار به پایان برسد و ارگ بم دوباره چشم و چراغ مردم و مرکز گردشگری این شهر باشد.

نجفی با تاکید بر وجود ظرفیتهای زیاد شهربم برای توسعه  و با بیان  اینکه توسعه بم در گردشگری خلاصه نمی شود خاطرنشان کرد: وجود ظرفیتهایی چون اقلیم منطقه، آب و هوا ، وضعیت فرهنگی، قدمت تاریخی ابنیه و اماکن تاریخی بم و همچنین منظر فرهنگی-تاریخی آن که در یونسکو به ثبت رسیده است صرفا به ارگ بم محدود نمی شود بلکه مجموعه ای بزرگ از اماکن و محوطه های تاریخی در بم وجود دارد که هر کدام می تواند برای جذب گروهی از گردشگران به عنوان منطقه کانونی به کار گرفته شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به حضور خود در بم و بازدی از بخشهای مختلف آن گفت:حضور من در بم به این معنا است که دولت بم و مردم بم را فراموش نکرده است و در کنار آنها خواهد بود.

نجفی خاطرنشان کرد:مشکلات و مسائلی که طی این سفر با آن مواجه شدم را در دولت مطرح خواهم کرد و  امیدوارم بتوانیم بخشی از آن را با کمک دولت و بخشی را با مشارکت مردم در بخش خصوصی و استفاده از توان مشارکتی مردم برطرف کنیم.

بر اساس این گزارش معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جریان سفر 2 روزه خود به استان کرمان با آیت الله سید یحیی جعفری نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان دیدار و گفتگو کرد.

نجفی همچنین در جلسه کارگروه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان به ریاست استاندار کرمان شرکت و بر تشکیل منظم جلسات این کارگروه برای حل مسائل مربوط به حوزه های کاری سازمان در استان تاکید کرد.

خاطرنشان می شود، “نشست علمی بم و یکدهه تجارب میراث فرهنگی” 5 دی ماه به مناسبت دهمین سالگرد زلزله بم و با حضور رزم حسینی استاندار کرمان، مدیران پیشین پایگاه جهانی ارگ بم  و جمعی از کارشناسان و صاحبنظران در سالن ارشاد اسلامی شهر بم برگزار شد.

در این نشت از حسین طیاری مدیر پایگاه جهانی بم قبل از زلزله، محمد حسن طالبیان مدیر پایگاه میراث جهانی بم در زمان زلزله، اسکندر مختاری مدیر پروژه ساماندهی میراث فرهنگی بم و منظر فرهنگی آن، افشین ابراهیمی مدیر فعلی پایگاه جهانی ارگ بم و، مسعود فاضل مدیر عامل ارگ جدید و حسین زین الصالحین فرماندار شهرستان بم با اهدای لوح و هدایا تجلیل شد.

نظرات