غولهای خفته کرمان می لرزند/ درسی که مایه عبرت بسیاری از کرمانی ها نشد

توسط
بم – خبرگزاری مهر: بروز زمین لرزه های متعدد طی روزهای اخیر نشان از فعال شدن برخی گسلهای کرمان دارد اما علیرغم درسی که زمین لرزه بزرگ بم به مردم کرمان داد همچنان بسیاری از بناهای شهرهای بزرگ استان کرمان عمری بالای 50 سال دارند و در برابر زمین لرزه آسیب پذیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان کرمان 18 گسل اصلی و صدها گسله ناشی از این گسلها دارد گسلهایی که بارهای استان کرمان را لرزانده اند، طبق گفته معاون عمرانی استاندار کرمان طی یکصد سال گذشته یک سوم تلفات انسانی ناشی از زمین لرزه های کشور در استان کرمان روی داده است.

طبق همین آمار طی سال گذشته 989 زمین لرزه در کرمان روی داده است که این آمار معادل بروز 1.4 زمین لرزه در روز بوده است نکته قابل تامل اینکه از این تعداد 33 زمین لرزه 5 ریشتر و شش زمین لرزه نیز بالای 5 ریشتر بوده است.

بررسی این آمار نشان می دهد در استان کرمان زمین لرزه هیچ گاه زمان و مکان نمی شناسد و ساکنان این استان همیشه باید هوشیار باشند و در مقابل این حادثه طبیعی عکس العمل منطقی و تاثیر گذار انجام دهند.

بروز زمین لرزه های متعدد در کرمان طی روزهای اخیر

طی هفته گذشته نیز بارها شاهد فعالیت گسل های شمال و جنوبی استان کرمان بوده ایم که آخرین آنها، زمین لرزه 4.3 ریشتری کهنوج بود که شب گذشته روی داد.

اما مدیرکل مدیریت بحران کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: استان کرمان 18 گسل فعال دارد و 98 درصد مناطق جمعیتی استان کرمان تحت تاثیر این گسلها هستند و تنها قسمتی از شهرستان سیرجان گسل ندارد و این یعنی همیشه باید هوشیار باشیم.

محسن صالحی زمین لرزه بم را درسی بزرگ برای مردم کرمان دانست که در سالهای گذشته به خوبی تمام ابعاد آن را درک کردند و هم اکنون باید مردم استان کرمان این اصل مهم را در نظر بگیرند که مقاوم سازی تنها راه مقابله با زمین لرزه است.

مقاوم سازی و آموزش عمومی تنها راه مقابله با زمین لرزه

وی گفت: بعد از زمین لرزه بم نظارت بر ساخت و سازها در کرمان بسیار پر رنگ تر شده است و هیچ ساختمانی که فاقد اصول مقاوم سازی باشد عملا مجوزهای رسمی را دریافت نمی کند.

صالحی ادامه داد: از مردم می خواهم به این نکته مهم توجه کنند بهتر است که خانه ای کوچک اما مقاوم داشته باشند تا خانه ای بزرگ اما غیر مقاوم.

وی همچنین به مدیریت بحران در کرمان اشاره کرد و گفت: مدیریت بحران کلید حل مشکلات در زمان بروز زمین لرزه های بزرگ است در استان کرمان آمادگی کامل برای مقابله با سوانح طبیعی وجود دارد.

مدیرکل مدیریت بحران کرمان تصریح کرد: نیروهای امدادی در کرمان آموزش لازم را دیده اند مانورهای مختلفی هم برای آمادگی و آموزش مردم برگزار شده است و شاهد برگزاری متوالی این مانورها در کرمان هستیم همچنان دوره های آموزشی در مدارس و ادارات هم برگزار می شود.

صالحی اضافه کرد: مردم کرمان در کوچکترین مسائل زندگی باید اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با زمین لرزه را انجام دهند و مهمترین اصل در این زمینه پیشگیری است.

وی از مردم خواست زمین لرزه را جدی بگیرند و دولت هم اقدامات لازم را در این خصوص انجام داده است و آمادگی کامل در این زمینه وجود دارد.

انقلاب در ساخت و ساز روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر

وی به ساخت و سازها در روستاها و شهرهای کمتر از 20 هزار نفر اشاره کرد و گفت: در زمین لرزه بم و زرند هزاران خانه آسیب دیدند و در نهایت در امر بازسازی هزاران هزار خانه بازسازی شده است و در مقابل زمین لرزه مقاوم هستند و امیدواریم این امر در شهرهای با جمعیت بالا نیز انجام شود.

رئیس سازمان زمین شناسی کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: ما در استان کرمان دارای گسلهای فراوانی هستیم و بارها شاهد بروز زمین لرزه های خفیف و قوی بوده ایم در واقع کرمان بر روی کمربند زلزله قرار دارد و امکان بروز زمین لرزه در کرمان وجود دارد اما نمی توان گفت که کی و کجا زمین لرزه انجام می شود.

علی رشیدی گفت: هیچ علم ثابت شده ای زمین لرزه را پیش بینی نکرده است و اگر هم چنین علمی باشد فاش نشده است و گفته های دیگر در حد نظریه است و مطالعات در این زمینه وجود دارد اما نکته این است که مطالعه بر روی رفتارهای گسلها در مدت زمانهای طولانی انجام می شود.

مقاوم سازی در شهرهای بزرگ استان کرمان جدی گرفته شود

رشیدی اضافه کرد: نمی توان تعداد گسلها را اعلام کرد زیرا گسلها پراکنده هستند مثلا گسل بم تقریبا غیر فعال بود و وجود ارگ قدیم بم نشان می داد که هزاران سال زمین لرزه ای با این قدرت در بم روی نداده بود اما در نهایت زمین لرزه بم را تکان داد که حاصل فعالیت یک گسله بود زمین لرزه زرند نیز حاصل فعالیت گسله بود در واقع گسله ها ناشی از گسلهای بزرگ هستند که در جاهای مختلف پراکنده هستند و هر لحظه امکان فعالیت آنها وجود دارد.

وی به مردم هشدار داد که در مقابل زمین لرزه آماده باشند و مرور زمان باعث نشود این خطر را از یاد ببرند اما این مسئله آنقدر نگران کننده نیست که روند عادی زندگی را مختل کند بلکه با مقاوم سازی میتوان مقابل این خطر خود را محافظت کرد.

وی به خصوص در شهرهای بزرگ مانند کرمان خواستار توجه بیشتر به مقاوم سازی شد و نسبت به وجود ساختمانهای قدیمی ابراز نگرانی کرد.

وی گفت: شهر کرمان تحت تاثیر چند گسل قرار دارد و باید مراقب این گسلها و خطری که برای خانه های غیر مقاوم ایجاد می کنند بود.

بیشترین تلفات زمین لرزه احتمالی در حاشیه شهر کرمان و بافت فرسوده روی می دهد

شهردار کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: سازمان آتش نشانی کرمان دوره های مختلف آموزشی برای امداد رسانی در کرمان برای عموم مردم برگزار می کند و این روند ادامه دارد.

ابوالقاسم سیف الهی افزود: سازمان مدیریت بحران نیز در کرمان فعال است و تمام مراحل برای امداد رسانی و مسئولیت هر فرد مشخص است.

وی تصریح کرد: شهرداری بر روی روند ساخت و ساز خانه ها بسیار حساس است و به هیچ عنوان اجازه صدور مجوز برای ساختمانهای غیر مقاوم نمی دهد و به شدت در این زمینه حساسیت وجود دارد.

سیف الهی پیش بینی کرد که اگر در کرمان زمین لرزه روی بدهد بیشترین خسارات در مناطقی اتفاق می افتد که ساخت و سازهای غیر مجاز روی می دهد که شامل حاشیه شهر کرمان است که سازه های بسیار نامقاوم وجود دارد.

وی همچنین مناطق فرسوده و بافت فرسوده شهر را از جمله خطرناکترین مناطق در زمان بروز زمین لرزه دانست و گفت: آمادگی برای مقابله با زمین لرزه باید عمومی باشد و مردم باید پیشگیری در مقابل زمین لرزه را مد نظر قرار دهند و خطر بروز زمین لرزه را از بین نبرند.

مسئولان و مردم خطر بروز زمین لرزه را فراموش نکنند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: ما کاملا آماده هستیم امداد گران حرفه ای داریم و امدادگران مردمی که همه جای استان کرمان پراکنده هستند و درکوتاه ترین زمان می توانیم امدادرسانی را انجام دهیم.

کاووس محمودی افزود: گروههای امداد هوایی داریم و انبارهای استان کرمان برای امدادرسانی آماده است حتی در زمان بروز حوادث اماده خدمات رسانی به سایر استانها هستیم.

محمودی گفت: مدیریت بحران در اوج آمادگی قرار دارد وظیفه تک تک افراد مشخص است و اگر فردی آسیب ببیند جایگزین وی مشخص است و همه به وظیفه خود آگاهی دارند.

وی بیان کرد: زمین لرزه در کرمان مسئله ای نگران کننده نیست و با اقداماتی اولیه میتوان جلوی بسیاری از خطرات را گرفت.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمان خواستار توجه بیشتر مردم به احتمال بروز زمین لرزه شد و گفت: مردم باید مناطق مقاوم خانه را بشناسند و در زمان بروز زمین لرزه در این مکانها قرار گیرند و جعبه کمکهای اولیه در زمان بروز زمین لرزه داشته باشند و بدانند در این شرایط چه باید انجام دهند.

با وجود تاکید مسئولان استان کرمان رسانه های کرمان نیز وظیفه آموزش به خانواده ها را فراموش کرده اند و دستگاهها نیز آنگونه که باید به سمت آموزش عمومی روی نمی آورند در واقع در حالی مردم خطرات زمین لرزه بم را فراموش کرده اند که به نظر می رسد مسئولان استان کرمان نیز خطرات ناشی از زمین لرزه را از یاد برده اند و برنامه های آموزش عمومی بسیار کمرنگ شده است.

نظرات