مدیرکل یونسکو: تاریخ کرمان و بویژه بم غنی است

توسط

بم-ایرنا- مدیرکل سازمان یونسکو گفت: کرمان و بویژه بم دارای تاریخی غنی و اصیل است.

ˈایرینا بوکوواˈ روز یکشنبه در حاشیه بازدید از ارگ تاریخی بم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مردم جهان به خوبی این تاریخ کهن را می شناسند و در دیدار با استاندار کرمان هم بیان شد که سایت های مختلف در زمینه معرفی جاذبه های تاریخی این استان وجود دارد.
وی در ادامه ارگ بم را اثری شگرف توصیف کرد و گفت: طرح مدیریتی ارگ قدیم بم تا سال 217 تدوین شده است و امیدواریم که نتایج خوبی داشته باشد.
مدیرکل سازمان یونسکو افزود: خوشحالم که در اولین ملاقات در ایران به بم سفر می کنیم و ارگ تاریخی بم را از نزدیک مشاهده می کنم.
وی ادامه داد: باید بگویم که در جریان زلزله بم یونسکو اولین نهاد مرتبط با سازمان ملل بود که بلا فاصله خودش را به بم رساند.
بوکووا تصریح کرد: با این همه مراقبت هایی که مردم، مسوولان محلی و استانی در رابطه با ارگ تاریخی بم انجام داده اند، سخت تحت تاثیر قرار گرفتم.
بوکووا در زمینه تامین نیاز مالی برای مرمت ارگ تاریخی بم گفت: می توان کشورهای دیگر را برای این امر بسیج کرد اما تامین منابع مالی برای مرمت ارگ تاریخی بم از صندوق امانی ژاپن صورت می گیرد که ما می توانیم شرایط را فراهم کنیم که این اعتبارات زودتر به بم برسد.
به گزارش ایرنا، مدیرکل سازمان یونسکو در سفر به بم از بخش های مختلف ارگ تاریخی بم از جمله روند مرمت این بنای تاریخی، غرفه های صنایع دستی و ماکت ارگ بازدید کرد.
شهرستان بم در فاصله 190 کیلومتری شرق کرمان واقع شده است.
به گزارش ایرنا پنجم دیماه سال 82 زلزله ای به قدرت شش وهشت دهم ریشتر شهر بم را لرزاند که علاوه بر کشته شدن دهها هزار نفر و خسارت سنگین شهری، ارگ تاریخی بم نیز به عنوان بزرگترین بنای خشتی جهان نیز تخریب شد.
تاریخ خبر: 1393/2/7

نظرات